2018-04-02

Ryggont och en skitartikel

Jag läste en flåshurtig artikel om ryggont av Karin Bojs i DN, för att skriva en sådan artikel kan man inte ha haft ryggont själv och inte heller vara i kontakt med modern läkarvård i Sverige. Karin påstår att ryggont behandlas fel utan att berätta hur ryggont bör behandlas. Det är nog så att Karin inte vet hur man ska behandla ryggont. Vidare menar Karin att MRI är fel p.g.a. att bilden kan misstolkas och kan leda till fel behandling, ofta operation. Karin gillar inte heller att smärtstillande preparat som kan vara beroendeframkallande förskrivs. Karin har nog inte råkat ut för en allvarlig ryggskada, då hade hon inte skrivit en sådan skitartikel.
Förra sommaren hade jag otur att råka ut för ett diskbråck. På bråkdelen av en sekund blev jag invalid med outhärdlig smärta, ena benet saknade i stort känsel förutom smärtan, vanliga receptfria läkemedel hjälpte inte alls. Efter två dygn utan sömn släpade jag mig till en vårdcentral, jag fick beroendeframkallande medel mot smärtan och en MRI-undersökning, som visade på ett rejält diskbråck, men troligtvis oskadad ryggmärg. Jag ville ha en operation, men fick veta att det görs bara vid bestående svår smärta. Med de beroendeframkallande pillrens hjälp kunde jag både sova och släpa mig runt kvarteret flera gånger om dagen, efter en vecka kunde jag åka kommunalt till jobbet, (man kan stå i tunnelbana och buss, sitta i bil gick inte). Efter drygt en månad hade smärtan klingat av så pass att vanliga receptfria smärtstillande piller räckte. Efter tre dygn "cold turkey" var jag fri ifrån det s.k. beroendet. Nu ett år efteråt har jag nästan normal funktion i benet igen.
Jag är oändligt tacksam för de beroendeframkallande pillren och MRI, om en operation hade varit bra vet väl ingen inte ens Karin.

MRI "patienten" före mig var en helt frisk fotbollsspelare som skulle börja spela för en allsvensk klubb, som ville veta ryggstatus på spelaren. Det var nog en onödig undersökning, men den handlade inte om ryggont.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar