2018-05-19

Galen vision

Nyss hemkommen efter en tredagarsutflykt till Belgien, ja det blev fyra dagar p.g.a. flygstrejker i Belgien. Via en liten omväg till Zurich  kom jag till Arlanda 14.44 en resa på åtta timmar. Nåväl Belgien var sig likt, en djädrans massa cyklister, landet har till skillnad ifrån Sverige utmärkta förhållanden för cykel. relativt platt och ett klimat som tillåter cykel för vanligt folk året runt. Och vanligt folk cyklar i stor utsträckning, snabbt men inte aggressivt som spandex-cyklisterna i Stockholm. Det intressanta är att i Belgien kan massor av snabbcyklister samsas med både gående och motordriven trafik utan synbara problem på hälften så smala eller ännu smalare cykelbanor än de som nu byggs i Stockholm för mycket stora belopp.
I Stockholm kommer vi aldrig att komma upp i samma cykeltäthet som i Antwerp eller Bryssel, ändå envisas miljöpartisten Daniel Helden med att för gigantiska belopp riva upp vägnätet i Stockholm för att anlägga cykelmotorvägar med fri hastighet i en förhoppning att i framtiden locka större delen av befolkningen att året runt använda cykel som transportmedel. Vi som har något slags verklighetskoll vet att det kommer aldrig att ske. Det vet säkert Daniel Helden också, hans verkliga skäl är att förbjuda privatbilism i Stockholm.
Vi står inför ett paradigmskifte när det gäller bilar, inom tio är kommer de flesta bilar som säljs vara förarlösa, det är idag svårt att med någon exakthet säga vad det innebär. Att som Daniel Helden försöka tvinga fram en billös vision utifrån dagens situation igenom att för dyra pengar fysiskt bygga om vägnätet är skvatt galet, ett vansinnigt slöseri med våra skattepengar.
Det finns inget (trafik)underlag för Daniel Heldens vanvett. De enda förutom Daniel Heldens ego, som tjänar på ombyggnaden är aggressiva lycra-cyklister och byggbolag samt parkeringsbolag, alla andra är förlorare.
   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar