2018-05-08

I radion

På hemvägen ifrån jobbet lyssnar jag på P1, så också igår. Det jag hör är något slags reportage om gruppvåldtäkter, som enligt Aftonbladet till största delen utförs av yngre män ifrån Afghanistan och Nordafrika. Det redovisades som nyheter, att ingen känt till det tidigare. Vidare sas det att det är synd om förövarna eftersom de inte fått lära sig svenska värderingar. Om offren sas att medianåldern var femton år.

Allt det här var jättekonstigt, det som sas var i mångt och mycket tvärtemot vad som tidigare sagts av massmedia och de flest politiker, i princip var var det detsamma som SD sagt under många år, men nu presenterades som en nyhet. Vidare tyckte jag det var bisarrt att man ömmade för förövarna och menade att vi inte lärt dem svenska värderingar, något som bara för något år sedan inte ens fanns, då var det rasistisk att ens nämna begreppet svenska värderingar. Ställ svinpälsarna till svars tycker jag.

Att det här är en het potatis märktes under söndagens partiledardebatt i SVT, då gjorde Löven om frågan om straff för våldtäkt till en fråga om LAS. Det är nog den mest halsbrytande och okänsliga vridning av ett ämne jag hört på många år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar