2020-07-27

Olika stilar

Det sänds en massa s.k. livsstilsprogram i våra TV-kanaler. De kan vara väldigt olika även om de är i samma genre, jämför till exempel "100% bonde" med "Sommar med Ernst", bägge programmen handlar till viss del om husrenovering. De bägge programledarna kunde inte vara mer olika. 
Ernst pladdrar hela tiden framförallt om att få tittaren att tycka som honom med vädjanden som 'tycker inte ni det, det tycker i alla fall jag" eller "hörrni". Ernst försöker ofta inta poser som ska ge sken av att han kan tänka. Ernst framhäver gärna sig själv med fraser som "här kommer lilla jag 2 meter lång och 49 i skostorlek". Flosker som "björklöv gnistrar som rubiner!" är legio. Materialen Ernst jobbar med har tramsegenskaper som "trygga och rejäla". och rätt som det är brister Ernst ut i obehagliga skratt. 
Bonden Frank är annorlunda. Även Frank är pratglad, men är mer fokuserad pladdrar inte så mycket, inte heller intar han "tänkande poser". Frank förklarar vad han gör och varför han använder vissa verktyg. Frank hänvisar till verkliga egenskaper när han förklarar varför han använder ett visst material. När han utför ett visst arbetsmoment koncentrerar han sig på tekniska förklaringar eller är tyst. När Frank någon gång skrattar känns det naturligt.

Ernst och Frank är som Yin och Yang, själv föredrar jag Frank. Eftersom jag zappar mycket ser jag brottstycken av Ernst program (det är så jag hört att "björklöv gnistrar som rubiner", man undrar om Ernst går på LSD), men om jag zappar in på Franks program ser jag de ofta till slut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar