2015-04-20

Vem betalade för resan, Fridolin?

Miljöpartiet är ett idealistiskt part i den meningen att ideal och ideologi betyder mycket. När ideologin och verkligheten inte går ihop, tenderar ideologer att sätta ideologin först, men det är för andra, för sig själva finns det goda ursäkter för att anpassa sig till verkligheten, ex. jag har så ont om tid att fulfärg till båten är ok, mina barn bor långt bort så jag måste resa/flyga ofta, jag är så viktig och jag gillar att jobba så jag kan inte begränsas av partikongressbeslut om arbetstidsbegränsningar. Det kommer alltid att finnas nya anledningar att starta folkkampanjer för smarta miljöpartival.

Så skrev jag för ett tag sedan. Nu finns det anledning att hjälp partiet med nya smarta val.

Åk reguljärt till Bryssel.
Jag själv reser en del (i ekonomiklass) till Bryssel, så jag vet att det fungerar. Jag har ofta sett Karl Bildt och andra borgerliga ministrar, diverse socialdemokrater (även ministrar och Margot Wallström) på samma flyg (i business class). Som jag skrivit förr så blir det värre när någon som tycker att jag inte ska flyga, själv flyger. 
Ytterligare en regel som jag glömde bort i förra posten, Var sparsam med taxi resor.


Så nu ser min smarta miljöpartival-lista ut så här:
  • Bilda familj lokalt så man inte behöver resa långt för att träffa barnen
  • Välja rätt bottenfärg till båt
  • Inte själv jobba mer är partikongressen vill att vi ska jobba, 35timmars arbetsvecka
  • Åk reguljärt till Bryssel
  • Var sparsam med taxiresor

Det är svinaktigt att köra regeringsplanet till Bryssel som miljöpartist, och skylla på flygvapnet! Om ministern själv omgående ändrat rutinerna så hade det sett något bättre ut. Jag tror inte svenska försvarsmakten på eget initiativ tar reda på när ministrar ska åka till Bryssel och dirigerar om resan ifrån reguljär flyg till regeringsplanet.
Slutligen en intressant fråga, 'Vem betalade för resan?'.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar