2015-09-03

Hälsningar ifrån solen och värmen!

Enligt den Amerikanska vädermyndigheten NOAA var det senaste halvåret det varmaste någonsin uppmätt, riktigt vad det betyder vet jag inte men man kan nog utgå ifrån att det inte blir svalare på jorden. I går hörde jag på P1 att något klimatväderinstitut uppjusterat sin prognos att jordens medeltemperatur kommer att öka med 3 grader inte 2 till nästa sekelskifte. Min prognos som jag gjorde c:a 2010, att varje ny respektabel prognos av ökningen av jordens medeltemperatur kommer att vara större och snabbare än föregående prognos, håller fortfarande. Min metaprognos kommer att vara sann så länge som produktionen av fossila drivmedel ökar. Vad som händer när produktionen inte ökar längre vet vi inte, troligast är att medeltemperaturen fortsätter att öka till det går åt helvete på riktigt. Hedervärda miljökämpar arbetar hårt för att få länder/företag/organisationer att lova begränsningar av användandet av fossila bränslen. Tyvärr betyder det inte ett fiddevitt så länge som produktionen ökar.
Historien har lärt oss att klimatförändringar skapar folkvandringar, troligtvis har den globala uppvärmningen startat nuvarande flyktingkatastrof, om det är så, är det vi ser nu knappast ens början av mänsklighetens största migration någonsin. Då känns det bra att Island har utfäst sig att ta emot 50 stycken flyktingar, FEMTIO STYCKEN! Det finns länder som tvingats ta emot många fler och sedan finns det två länder i Europa som frivilligt tagit emot många flyktingar Tyskland och Sverige.
Men det finns många länder som inte gör mycket. Vad gör alla rika oljeländer? Norge, Saudi, Quwait et al. Om jag har rätt, så eldar ju oljeländerna på den värmeinducerade folkvandring som pågår. Då kan man tycka att det borde anstänga sig lite extra för att hjälpa till. Utövar de filantropi i det tysta? Det kanske finns miljontals flyktingar i Saudi, och Norge kanske finansierar alla flyktingläger i Libanon? Det skulle vara intressant att få veta tycker jag, finns det någon ambitiös journalist som kan skriva en liten artikel om detta?    

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar