2017-01-22

Donald Trump

Först vill jag deklarera jag är ingen Trump fantast, USAs nya president är på många sätt skrämmande. Har man hört en längre intervju med mannen så tvivlar man på att han "har alla hästar i stallet", han kan inte svara rakt på någon fråga, han verkar inte bekymra sig om det han säger är relevant eller ens sant. "Ryssland kommer inte gå in i Ukraina". "Jamen Ryssland har ju redan gått in och annekterat delar av Ukraina". "Bara mindre områden tror jag". Dessutom är hans kroppsspråk extremt töntigt och konstifikt. Hans president-invigningstal skulle vara inkluderande och "filosofiskt", då förväntar man sig någorlunda intellektuell höjd och en inbjudande hållning. "Icke" sa Nicke, varken de ena eller det andra.
Men han är en demokratiskt vald president, då tycker jag man kan vänta och se vad han gör innan man börjar protestera mot honom. Speciellt i ett land som Sverige tycker jag det är konstigt att demonstrera mot honom, vi upplever ju ett objektivt större hot ifrån Putin som knappast kan säga har samma demokratiska legitimitet som Trump. Inga stora protestdemonstrationer mot Putin i Sverige. Apropå Putin så har Trump faktiskt sagt något vettigt, "Putin förstår problemen i Syrien bättre än vi, låt Ryssland ta hand om Daesh." Det finns inga vita hattar i Syrien, av allt att döma är Bashar al-Assad det minst dåliga alternativet för det hårt prövade syriska folket.
Trump har också pekat ut Europa som Natosnyltare, som inte håller vad de lovat angående försvarsutgifter, det är faktiskt sant.
Men som sagt någon Trumpfantast är jag inte, jag är uppriktigt rädd för vad som kan hända i en snar framtid. Hoppas Göran Persson får rätt när han säger "uppfyller Trump det han sagt så kommer han inte sitta kvar länge", Göran borde veta, det han inte vet om politiskt rävspel är troligen inte värt att veta.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar