2017-11-25

Snille och smak

Jag blev rånad när jag var på fest senast. En stor obehaglig gubbe knuffade till mig redan när jag anlände och sa 'Höhö är plånboken tjock jag behöver stålar och gillar att råna folk'. När festen närmade sig sitt slut sa han till mig 'Stanna kvar så tar vi oss en öl när de andra har gått'. Döm om min förvåning när han slog ner mig stal min plånbok och sedan kastade ut mig. Jag sa naturligtvis ingenting, man vill ju vara kvar i gänget, där finns några som kan ge mig bra jobb och gubben kan ju anlita mig som servitör i framtiden.

Festen har aldrig ägt rum och jag har inte blivit rånad, en sådan brist på omdöme och självbevarelsedrift är i det närmaste otänkbar. Men i kretsen runt Svenska akademin verkar det vara norm Den så kallade kulturprofilen har ju varit väldigt tydlig med vad han vill, för övrigt räcker det med att se ett foto av honom för att förstå att den killen ska man nog se upp med om man är kvinna.

Nu har jag inga egna erfarenheter av kulturprofilen eller kretsen runt Svenska Akademin utan går på massmedia och andras uppgifter. 'Hej köttet hur är det med fittan idag, får man känna?' Efter en sådan eller liknande hälsningsfras tycker jag att det är konstigt att stanna kvar på ett glas vin efter att alla andra gått. Speciellt konstigt blir det eftersom alla i kretsen runt Svenska Akademin kände till vad kulturprofilen höll på med, De själva, deras fruar och döttrar har tydligen varit utsatta inte någon enstaka utan alla. Men ingen säger något, inte offren, inte männen makar och fäder. Det minsta man kan förvänta sig sig är att männen gett kulturprofilen en rejäl omgång och kastat ut honom ur kretsen runt Svenska Akademin.

Snille och smak, jo morsning. En samling ryggradslösa kräk som med skattebetalarnas pengar tillåter ett praktsvin obehagliga excesser. Avskaffa Svenska Akademin. Fredrika Bremer förbundet kan utse Litteraturpristagaren i fortsättning.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar