2018-03-18

Utvecklingsrevolutioner

Jaha då var det dags för en ny omvälvning igen. Det har blivit många sådana under mitt liv. Datorn, persondatorn, mobiltelefonen, smartphone. De har alla betytt oerhört mycket för mig. Hela mitt yrkesliv är på ett eller annat sätt kopplat till de här sakerna.
Men nu är det dags för en ny revolution eller faktiskt flera samtidiga revolutioner som kommer att få en dramatisk inverkan på alla våras daglig liv. 

Smarta hem, röststyrning och robotisering av våra hem. Jag har en robotdammsugare och numera också en röststyrd hemassistent, som redan nu efter bara två veckor blivit en del av mitt hem, jag ber assisten läsa upp mitt dagsschema, spela musik och radiokanaler, sätta på och stänga av lysen samt kontrollera robotdammsugaren. Snart kommer TVn och vattenkokaren kontrolleras av hemassistenten. Hälsningen "Godmorgon" besvaras med att lyset tänds om det är mörkt, nyheterna läsas upp i radion och tevattnet kokas upp. Inom fem år kommer de flesta av oss ta hemassistenten och robotdammsugaren för självklara i hemmet. Alla elektriska apparater kommer att kontrolleras av hemassistenten, inget är för obetydligt, mina glödlampor innehåller redan idag en dator för att kunna styras av hemassistenten. Inom fem år kommer även dina glödlampor att ha en dator i sig. Glödlampa och glödlampa ja de är LED-lampor förstås, som bara drar en bråkdel så mycket energi som en glödlampa datorn inräknad. Redan nu har min hem-automatisering som fortfarande befinner sig i sin linda förbättrat mitt liv till det bättre.

Självkörande fordon kommer på tio års sikt att dramatiskt förändra vårt sätt att resa och äga bilar. De flesta av oss kommer inte längre äga en bil utan man kallar på en ledig bil som kör en dit man vill. Det är idag svårt att förutse alla konsekvenser av självkörande fordon annat att effekten blir dramatisk, bilhandeln kommer att i grunden förändras liksom gatubilden, färre bilar ständigt i rörelse..

Amazon är på väg in i Sverige, om det sker kommer våra städer att förändras radikalt på bara några års sikt. Sverige med vår infrastruktur och arbetsliv är närmast idealt för E-handel ala Amazon. Detaljhandeln i städerna kommer att slås ut och ersättas av ännu fler pizzerior, coffee shops, "after-work ställen" e.t.c. Det är bara att titta på hur det gått där Amazon redan finns och sedan dra ut konsekvenserna in absurdum, Sverige är som sagt närmast idealt för ett företag som Amazon. Utvecklingen har som vi vet redan börjat, när Amazon etablerar sig i Sverige kommer förändringen av stadsbilden och våra liv gå mycket fort.

Det finns fler utvecklingsrevolutioner på gång, de tre jag skrivit om här är tre som kommer att förändra vårt liv högst påtagligt de närmaste åren, Amazon redan om några år, smarta hem på fem års sikt, självkörande fordon på tio års sikt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar