2019-09-28

Klimatpåverkan

Med sorgset hjärta tvingas jag återigen konstatera att Lasses lag fortfarande gäller.
Varje ny seriös undersökning av den globala uppvärmningen kommer att visa en snabbare och högre uppvärmning än den förra seriösa undersökningen.
Min lag som jag formulerade runt år 2000 beror inte bara på ett accelererat förlopp en allt snabbare uppvärmning utan också att det är inihelvetes svårt att mäta och förutsäga klimatförändringar. Forskarna lär sig mer och väger in allt fler parametrar, som bättre visar jordens medeltemperatur och hur illa det är. Jag har hoppats att de förbättrade metoderna skulle visa att det inte är riktigt så illa som vi trott, men det är tyvärr tvärtom. Om min lag visar sig stämma även framåt i tiden så kommer med stor sannolikhet en stor del av mänskligheten att vara borta om 50 år. Antagligen kommer miljarder nu levande människor att dö i klimatrelaterade olyckor. Min fromma förhoppning är att det leder till en så stor nedgång av mänsklig aktivitet att Jorden kan självläka. Att vi själva kan ställa allt till rätta är svårt att se. Vi saknar vilja, teknologi och tid. På oerhört kort tid c:a 10 år måste vi får ner fossilenergianvändning till nivån runt förra sekelskiftet och helst börja suga ur växthusgaser ur atmosfären. Fortfarande ökar användningen av fossilenergi, det säger sig självt att vi inte kan få ner användningen en tillnärmelsevis så mycket som behövs på 10 års sikt. Även om viljan och teknologin fanns så saknas tid. Nu finns ingen av de tre parametrarna vilja, teknologi eller tid för att vi själva ska kunna ställa allt till rätta. Vi får hoppas på att tillräckligt många människor dör snabbt för att Jorden ska kunna självläka.
Min framtidsbild är inget skräckscenario utan snarare en skönmålning, Om exempelvis hela Grönlands iskaka lossnar och kommer dundrande ut i Atlanten, då jävlar får vi en tsunami som får Bibelns syndaflod att te sig rätt mjäkig.
Jag lyssnar på klimatforskare och applicerar Lasses Lag på vad de säger och extrapolerar fram 10 år till fossilstopp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar