2019-09-01

Skola för alla

Läste på DN debatt i veckan en artikel om att skolan eller rättare sagt pedagogiken i skolan inte är till för alla. Utbildningsforskaren Martin Lackeus exkluderar grupp efter grupp som dagen skola inte är bra för. Till slut återstod bara den lilla gruppen begåvade flickor ifrån socioekonomiskt goda förhållanden. Min första tanke var "varför skriver han inte det, utan exkluderar grupp efter grupp". Men så slog det mig det blir nog en del stoj om man pekar ut den grupp feministiska politiker värnar om, forskningsanslag kan säkert också bli indragna.
Det har väl stått klart länge att gruppen begåvade flickor ifrån socioekonomiskt goda förhållanden klarar sig bäst i skolan, Martin Lackeus vill ha en ändring på det genom att införa vad han kallar elevmotiverande arbetssätt, tyvärr skriver han inte vad det innebär, men han är tydligen emot krav och disciplin. Själv hade jag mått bra av mycket mer krav och disciplin i skolan. I stället tilläts jag driva runt, leka besserwisser och ställa till djävulskap i största allmänhet. Jag var helt klart uttråkad, förutom att lära mig att ljuda och lite engelska lärde jag mig inget i grundskolan. Men det var främst brist på disciplin som tillät mig att förstöra för mig själv och andra. För mig hade jättehöga krav och kadaverdisciplin med fokus på faktainlärning s.k. korvstoppning varit en mycket bra skolform. Jag misstänker att gruppen begåvade flickor ifrån socioekonomiskt goda förhållanden lätt skulle kunna anpassa sig till den skolformen, om min förmodan är rätt så ger hård disciplin och korvstoppning en skola som är bättre anpassas för fler elever än dagens skola allt enligt forskaren Martin Lackeus.

I veckan har också mycket skrivits om att elever kränks av lärare och ska ha skadestånd. Min erfarenhet av skolan är att kränkningar av lärare inte på något sätt påverkar elevers sociala liv eller status i elevgruppen. Och min erfarenhet är ifrån en tid när lärare hade ett visst utrymme för sådana excesser, och ja, jag själv har varit utsatt för sådant som idag antagligen ger fängelse för lärare. 

Slutligen har tydligen ett dagis för särbegåvade barn skapats. Va fan är särbegåvade barn? Alla barn ska var ute helst i naturen och leka så mycket som möjligt, under sådan översyn så att ingen mobbas och att allt får vara med efter egen vilja. Parkleken var en utmärkt institution för barn från fyra fem år till tio elva år. Finns den kvar?. Jag såg inte till den när mina barn var i den åldern.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar