2015-02-12

Betyg

Nu har aliansen och samarbetsregeringen kommit överens om att max 2% av elever i årskus 4 till 6 kan betygssättas. Vilken kompromiss! antingen sviker man minst 98% eller mest 2% av eleverna. En del mår bra av betygen, andra mår dåligt av dem. För mig ser det ut som samarbetsregering faktiskt samarbetat och även vunnit betygs-slaget. De som förlorar är eleverna, som återigen utsätts för ett betygsexperiment, i förlängningen är det Sverige som förlorar.
Är betyg bra eller dåligt, det är en bedöming av eleven förmåga i skolan och bedöms gör vi hela livet, så det är bäst att de lär sig leva med det innan de går ur skolan. Själv var jag totalt ointresserad av skolan och det är nog endast tack vare betygen jag presterade något alls, för mig var betyg redan ifrån start bra. Andra mådde nog inte så bra av tidiga betyg, dyslektiker exemplevis får ju lära sig att de är dumma i huvudet, hur smarta de än är. Det är lättare för en rik att komma in i himmelriket än för en dyslektiker att få bra betyg. Jag hade en dyslektisk kompis i skolan, bra betyg för honom var bara att glömma. Senast jag läste något om honom var för några år sedan, jag tror det var Dagens Industri som skrev att han skulle 'pensionera' sig. Själv får jag får väl jobba på tills jag hamnar i himmelriket.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar