2015-08-20

Det är kul när det går bra för andra

Var ligger övre gränsen för SD? En fråga jag allt oftare hör och som jag själv har tänkt? För några år sedan sa jag c:a 10%, en generöst tilltagen övre gräns för vad jag kallar tokstolle-partier. Nya partier har alltid vältaliga knäppskallar, som alienerar vanliga människor ifrån partiet. Det behöver inte vara knäppa åsikter utan det kan vara klädval som retar vanliga väljare, kommer ni ihåg Miljöpartiet? Peter Eriksson införde eller ville införa en klädkod som förbjöd inkamössor och liknade på partikongresser.
 Men när det gäller SD börjar jag tvivla på mina teorier om tokstolle-partier håller Björn Söder till trots, jag tror inte längre det finns en övre gräns annat än det som gäller vanliga partier, p.g.a. SD viktigaste frågor är sådana som en stor majoritet av väljarna tycker är mycket viktiga, speciellt invandring och flykting problem, och än viktigare de flesta tycker som SD. Värre än så igår hörde jag i P1 att en talesman för FNs flykting-kommissariat såg det som ett stort problem att Sverige tar emot så många flyktingar, det säger SD också. SD officiella partiprogram är inte så extremt som många vill påskina, i ett europeiskt perspektiv är nog både miljö- och vänsterpartiet mer extremt när det gäller exempelvis invandring.
Det jag kan se som kan begränsa SD är att de andra partierna triangulerar ordentligt, d.v.s. lägger sig riktigt nära SD i deras kärnfrågor, eller att ett SD-liknande parti startar som gör att SDs väljarbas splittras. Det sistnämnda är nog en mardröm för alla partier, därför att två 'SD' partier kommer med naturnödvändighet ta marknadsandelar av alla idag etablerade partier, ett mindre SD visserligen, men fler SD orienterade väljare och fler mandat i riksdagen. Enda kruxet för det nya partiet är att komma in i riksdagen, och det tror jag  är fullt möjligt.
Vill de andra partierna se ett minskat inflytande för SD måste de föra en egen 'SD politik', ingen kul paradox för de andra riksdagspartierna. Det parti som har störst problem med dagens situation är definitivt socialdemokraterna. De andra vänsterpartierna har sina röster just därför att de markerar mot SD och de kan nog stjäla S röster om S närmar sig SD, samtidigt som S inte kan närma sig SD tillräckligt mycket för att attrahera SD väljare. Moderaterna har bundit upp sig så starkt för en generös flyktingpolitik att de nog måste byta ledning innan de kan triangulera på allvar.         

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar