2015-12-13

Jag hoppas jag har fel

Jag sitter och tittar ut på rökplymen ifrån Värtaverket, röken kommer mest ifrån kol och olja. Nu en kall decembermorgon är det en stor rökplym, Stockholm behöver mycket värme. Tanken var om jag minns rätt att verket skulle eldas med 100% förnybara enegikällor som flis och andra restprodukter ifrån skogsbruket. Men som så ofta blir verkligheten annorlunda jämfört med miljötokarnas visioner. Tänk om vi hade haft ett Secure värmekraftverk i Värtan i stället, ingen rökplym inga växthusgasutsläpp, bara säker miljövänlig atomkraft.

Hela världen har kommit överens om en plan för att minska utsläpp av växthusgaser. Hur det går ihop med den ökande produktionen av fossila energimedel förstår inte jag. Nu påstås att kolanvändningen i Kina minskar det är oerhört positivt om så är fallet, men fortfarande så ökar kolproduktionen globalt och det är det som räknas, vi har alla ett ansvar att minska växthusgasutsläpp så mycket som möjligt. Det gör exempelvis inte Tyskland som föredrar brunkol framför atomkraft. Det gör inte heller Sverige som ska avveckla atomkraftverk som genererar miljövänlig atom-el, som skulle kunna exporteras till Danmark och ersätta skitig kol-el som danskarna producerar. Danskarna jublade när vi byggde Barsebäck, det skulle ge Danmark billig elkraft. Senare arbetade de hårt för en avveckling av Barsebäck för att kunna sälja skitig kol-el till Sverige.

Jag är mycket pessimistisk angående det nya klimatavtalet. För lite, för sent. Avtalet kommer att brytas, det kommer att fuskas. Min dystopiska syn grundas på erfarenhet, det finns stora pengar att tjäna på fossila energimedel lång tid framöver, även om vi startar en aggressiv nedtrappning av fossila energislag. Det innebär att avtalet inte kommer att följas. Jag hoppas innerligt att jag har fel, att vi fixar den globala uppvärmningen, tyvärr finns det inte mycket i dagsläget som tyder på det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar