2016-09-11

Köra bil i Stockholm

För ett tag sedan skrev jag en post om att åka bil i Stockholm, där jag ondgjorde mig över att gator där jag åker ständigt rivs upp för att förhindra biltrafiken, i Stadshuset heter det för att göra stadsmiljön mänskligare och underlätta för cyklister att ta sig fram i innerstan. Det sista är nog det egentliga skälet, att underlätta för mestadels välsituerade innerstadsbor att bekvämt cykla till och från sina jobb. Ingen kostnad är för stor för att underlätta för dessa cyklister att ta sig fram, därom råder politisk konsensus i stadshus och på ledarsidor i Stockholmstidningar.
Efter semesterperioden försvårade man nedfarten till Klarabergstunneln genom några strategiska jobb på Norrlandsgatan, resultatet blev inte helt lyckat, det slinker igenom för mycket bilar, så nu har man rivit upp Hamngatan också.
Man får vänta och se vad nästa åtgärd blir, en vägbom till tunnelinfarten kan skapa ett magnifikt trafikkaos varje morgon. Nu klara jag mig hyfsat ändå, jag åker före rusningstrafiken på morgonen och efter på kvällen,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar