2016-09-24

Veckan som gick

Hur mycket kan man kräva av andra? En gång ville Per Garthon att svenska folket skulle ta ett vitt år för att hjälpa honom med hans alkoholproblem. I veckan ville en Maja Hagman att vi inte ska använda ordet etnicitet utan göra omskrivningar med ordet populationer i stället. Anledningen är att hon är rädd för att bli nazist om hon stöter på begreppet etnicitet. Jag tycker nog att fru Hagman ska leta efter en lösning på sitt problem hos sig själv. Varför publicerar DN en så menlös artikel?
I veckan har Erik Helmerson (svajig skribent i DN) och jag hört samma radioprogram.   Programmet handlade om en sparkad journalist som ville granska den normkritiska ideologi som härskar på Utbildningsradion. I tillägg till Eriks artikel så tycker jag att Utbildningsradion borde granskas av någon grävande murvel. Den chef som intervjuades i onsdagens "Studio Ett", fick alla varningsklockor att ringa "en sekt härskar på Utbildningsradion". Vad hon egentligen menade var inte lätt att förstå, jag tror att hon försökte linda in att den rådande normkritiska ideologin inte fick ifrågasättas. Att en sådan virrpanna kan få en ledande position i en organisation, räcker gott och väl i sig för att granska organisationen. Ett mycket bra och rejält obehagligt program, som fick mig osökt att tänka på både stalinism och nazism.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar