2016-11-20

Svårförståelig antisemitism

Igår råkade jag av misstag höra slutet på ett föredrag av kvarterets stolle Jan Guillou, där han berättade att han inte visste att det fanns judar i modern tid när han växte upp. Jag har ingen anledning att betvivla detta. Jag är tio är yngre och skolan hade nog bättrat sig, jag lärde mig mycket om judarnas historia även den moderna historien, men jag hade långt upp i gymnasieåldern ingen koll på vad en modern jude var, jag trodde det endast var en religiös indelning typ frimicklare eller katolik. Jag hade ingen förhållning till judar, för mig var (och är) judar i Sverige som vilka svenskar som helst. Men jag har lärt mig att det finns en gammal och fortfarande levande antisemitism även i min och yngre generationer. Då och då dyker antisemitisk åsikter upp, så det måste hos många finnas en föreställning om att judars är speciella.Vanligast förekommer antisemitism på politikens ytterflyglar hos både vänster och högerextremister är antisemitism vanlig, men antisemitism verkar finnas lite överallt.  Till exempel socialdemokraten Ilmar Reepalu har gjort många konstiga uttalanden, SVT journalisten Helena Groll vädrar fördomar i en intervju med Israels Sverigeambassadör.
Jag har svårt att förstå var den här antisemitismen kommer ifrån, vi har ju ingen riktig uppfattning om vad judar är för några och ingen förhållning till judar som en grupp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar