2016-11-12

Vinter igen

JA se det snöar, det var väl roligt HURR, precis som en serietidningsgubbe bägge benen i luften och jag tar emot mig med svanskotan. Hur  dum får man vara? Ut och springa på såphala trottoarer. 'AJ' stönade jag, det gör ju så jävla ont att landa på svanskotan,ont i hela ryggen och whiplash light ger en härlig känsla i nacken plus huvudvärk. Jag har nu lovat mig själv att aldrig, aldrig någonsin springa på halt underlag igen. Direkt efter det värsta snöovädret i Stockholm, så stack jag ut för att springa, så jävla dumt. Man tränar för att må bra, här sitter jag och har ont överallt, när jag går så ser det ut som jag skitit på mig.
Av mindre betydelse i veckan som gick, Trump vann. Det gör en inte lycklig precis.Jag hade trott att Clinton skulle vinna, trots att jag sedan länge vet hur illa omtyckta Clintons är i de breda folklagren i USA. Jag har kollegor ifrån USA, några av dem är "Don't tuch my gun and Hillary should go to jail". Det är välutbildade sansade personer. Vi har väldigt olika referensramar i Europa och USA, något som inte så många på bägge sidor av Atlanten är medvetna om. Jag försöker också följa USA politiken och lite av vad som händer i USA. Då kan man inte lita på svensk massmedia, jag vet lite hur de tänker därborta, med betoning på lite. Men svensk massmedia har ingen aning. Det är bara att läsa dagstidningarna, inte mycket om magnituden på USA valets viktigaste faktor "hur illa folk tycker om Clintons". Nu kommer vi säkert få se och höra av politiska skribenter att de anat att Trump skulle vinna p.g.a. monumentala missnöjet med "Washington och Clintons som är mycket större än vad vanligt folk känner till".
Å andra sidan tycker många USA bor att en allmän sjukförsäkring är ren och skär röd kommunism, men de jag kommit i kontakt med gillar att skolor är 'gratis' i Sverige och att man har rätt att vara hemma ett år med barn. Men ofta tycker de att det vi ser som svenska värderingar är just kommunism.
Jag tror att vi alla tenderar att se på andra genom våra "ideologiska glasögon", det kallas för fördomar och det har vi alla, allra mest de som ser sig som fördomsfria.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar