2016-12-10

Stockholms tunnelbana 05:30

Veckan som gick har varit mest influensa. I DN kunde jag läsa att polisen i Malmö inte längre klarar av gängkrigen utan vill ha till några slags fredsförhandlingar. Man tar sig för pannan, det kanske är tid att kalla in militär. Ja militären används redan för att skydda utryckningspersonal i utsatta områden, men det talas det väldigt tyst om. Det är alltså så illa att polisen kapitulerar inför gängvåld, militär kallas in, när polisen inte klarar av att upprätthålla ordningen i förorten och det är inte Djursholm vi talar om.
PISA rappporter talar om ökad segregering, och det är inte segregering mellan Lidingö och Bromma. Alla vet detta, men PKgänget förnekar att landet slits isär. Varför då?
Jag kan ge mig den på att förnekarna aldrig åkt tunnelbana i Stockholm en vardag 05.30. Med ett uppenbart svenskt utseende blir man uttittad. Det talas inte svenska i Stockholms tunnelbana vardagar 05.30,  Varför är det så? Älskar icke svensktalande invandrare att åka tunnelbana 05.30 på vardagar? I Stockholms tunnelbana vardagar 05:30 är segregationen så påtaglig att den inte går att förneka.
I slutet på åttiotalet gjorde jag en liknande observation, men då blev jag uttittad p.g.a. avvikande klädsel, då hade jag oftast kostym vilket mina medtrafikanter inte hade, men de flesta hade ett svensk utseende och talade svenska. Jag skrev då en betraktelse över segregation i Stockholms tunnelbana betitlad  "gryningsfolket", då var segregationen mest socioekonomisk. Idag är segregationen också etnisk och oändligt större..
För den som inte tror att Sverige tudelas just på grund av invandring, rekommenderar jag en studie i verkligheten, börja med en tur i Stockholms tunnelbana 05:30 en vardag.    

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar