2017-08-16

Doktor Mengele

I Sverige har vi bestämt att modern bestämmer om hon vill ta bort upp till 22 veckor gamla foster. I går lärde jag mig att då är fostret så långt gånget att hjärtat slår och fostret kan röra sina lemmar. Därför ska  läkaren stoppa hjärtat på fostret medans det är kvar i livmodern, så att fostret är dött vid aborten. Det är ju bisarrt, en läkare tar livet av ett foster i livmodern. Det enda rimliga är att abortera först och sedan avgöra vad man ska göra av fostret. Det jag för allt smör i Småland inte vill är att en läkare ska avliva fostret, läkare ska skydda liv. Behövs avlivning så får man skapa ett nytt yrke 'avlivare', det behövs ingen läkare till att avliva ej fullgångna foster, jag säger nej till doktor Mengele typer.
Neonatalforskning som syftar till att allt yngre foster överlever, borde förbjudas. Neonatalvård borde fokusera på  foster/barn som är så gamla att de kan eller har rimlig chans att klara sig själva. Aborterade foster eller alltför tidigt födda ska inte erbjudas karriärsugna forskare att experimentera på i syfte att få allt tidigare ofullgånga att överleva. Någon djävla etik borde finnas även i neonatalforskningen, jag säger nej till doktor Mengele typer.

Man måste dra klara gränslinjer. Läkare ska inte avliva varken foster eller barn. Foster ska inte avlivas i livmodern. Om (spontan-) aborterade foster ska avlivas, ska det skötas av därför avsedd personal. På samma sätt kan man argumentera om själva aborten, men där väger kvinnans hälsa tyngst, kvinnor ska inte vara hänvisade till änglamakerskor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar