2017-09-02

Janne Carlsson

När jag var typ femton år hörde jag Hansson och Karlsson hemma hos Göran. Jazztrummor och en orgel som tutade på för allt vad tyget höll. Det var ingen musik jag gillade, den var lite för knepig för mig. Men låten 'Taxfree' var bra, många år senare hörde jag den med Jimi Hendrix och trodde han snott låten av ett obskyrt band ingen längre kom ihåg. Så var det inte utan Jimi Hendrix var tydligen en beundrare av Hanson och Karlsson och gav dem full "cred" för Taxfree.
Nu kommer jag mest ihåg Janne Carlsson som en djävligt rolig underhållare och reklammakare på sjutti och åttitalet. Jag vill minnas att han gjorde en vansinnigt rolig imitation av en då gammal och känd skådespelare.
En film som jag minns och faktiskt ofta tänker på är Genombrottet med Janne Carlsson i huvudrollen. En ganska lökig och förutsägbar historia om en populists uppgång. Författaren Jan Guillou (inte Janne), en överklasstyp som bor i grannskapet, lyckas beskriva på ett trovärdigt sätt hur en populist kan få ett enormt genomslag via en TV soffa. Filmen är mer aktuell idag än när den gjordes 1981, populisten är mycket väl spelad av just Janne Carlsson.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar