2019-07-05

Almedalsveckan

har blivit ett irrelevant politiskt jippo som mest är betald semester all inclusive för chefer i offentliga sektorn och s.k. affärsdrivande verk. Partiledartalen ger inget nytt, de är till 98% förutsägbara, alltifrån Jonas vulgärpopulism till Jimmies svartmålningar av Sverige. I år hade vi en ny partiledare Nyamko "tvålen" Sabuni. (En för tidigt bortgången kollega med släkt i Kenya sa på skämt "man kan väl inte ha en minister som heter tvål i efternamn.) Men Nyamko gjorde bra ifrån sig som minister och har sedan dess jobbat i ledningen på ÅF, har egna till viss del kontroversiella åsikter, så jag hoppades att hennes tal skulle vara intressant. Till min förvåning var hon nervös, partiledare är trots allt bara människor de också (Jimmie var också påtagligt nervös under sitt första Almedalstal). Jag hade hoppas på ett intressant tal av Nyamko, men det uteblev tyvärr. Hon är dock ursäktad, hon har bara varit partiledare några få dagar i ett litet splittrat part, jag kommer att lyssna på henne nästa år igen. De andra partiledarna har jag inte lyssnat på, jag vet ju vad de ska säga. Senaste gången jag hörde något som riktigt fick "igång mig", var Åsa Romson när hon försökte stjäla röster av FI och V genom att racka ner på etniskt svenska medelålders män, det var ett tal det. Den nedtonade Per ville antagligen bara förbjuda slipsklädda medelålder män flyga Stockholm Göteborg. Jag lyssnade inte på Per trots att han också är ny som partiledare, jag har hört honom förut, jag vet vad han pratar om.

Allt har ett slut. Almedalsveckan har kommit en lång väg ifrån Olofs tal i Almedalen. Det är tid att lägga ner jippot Almedalsveckan..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar