2019-07-31

Ernsts påhittade svenska och annat

Jag har av olika anledningar sett bitar av Ernst sommarprogram på TV4. Som ni vet är jag ingen fantast av Ernst. Först gör han mig galen med sin påhittade mysiga grammatik. Så fort han pratar mat så maskulinböjer han adjektiven goda blir gode eller ännu hellre goe. I sista programmet höll det på att bli fel han var snubblande nära att säga "den goda gösen", men kon på sig i sista sekund och lyckades ändra "goda" till "goe" i talande stund. Det gör mig galen att höra Ernsts påhittade grammatik. I programmet så fick han också ur sig att potatis är tryggt, han menade på bästa pilsenerfilms-manér "har man bara kokt potatis ordnar sig allt". Va! Det blir krig, din partner lämnar dig, du blir arbetslös - Det gör inget, allt ordnar sig för Ernst har en gryta med nykokt goe potatis. Jag blir galen.
Men det finns hopp, som ni vet är jag också avundsjuk på Ernst attraktionsförmåga på kvinnor, eller rättare sagt var. Jag berättade om min avund för en kvinnlig bekant, hon bara skrattade och sa 'Ernst program dryper av homoerotik, Ernst och hans gossar'. Det kändes bra, jag kanske inte behöver konkurrera med Ernst om kvinnor.
Det ska tilläggas att jag har absolut inget emot homosexuella. Min enda idol i den mån jag har någon Allan Turing, 1900-talets kanske skarpaste matematiker var homosexuell, han drevs till självmord p.g.a. av det i 1950-talets England. 2013 blev han postumt benådad av drottningen. Dessutom tillhörde Turing under en tid den brittiska eliten i Maraton och var nära att bli uttagen till landslaget.

På något sätt känns det fel att Ernst och Allan finns med i samma post, men nu blev det så.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar