2019-11-24

Public Service

Jag har ändrat åsikt om Public Service. Förut ville jag ha ett smalt PS som ägnade sig åt nyheter, samhällsanalys och  dokumentärer av olika slag samt utbildning, man jag har tänkt om. Det är bra om PS även konkurrerar med kommersiell media när det gäller underhållning och sport. Konkurrens är alltid bra, jag frågar mig om vi hade fått se Grotesco eller  Extras om vi inte hade underhållning i PS. Jag tvivlar. Det som är ett problem med SVT som public service är den ibland tunga vänsterslagsida som finns, ta utbildningsradion med dess normkritiska inriktning. Normkritik är bara ett alias för knäppskallevänstern, något som helt saknar vetenskaplig grund att stå på.

Till sist, Access den bästa TV kanalen som drivs av Ax:son Johnsonstiftelsen borde få statsbidrag. Skitbra intressant TV blandad med kvalitetsunderhållning, tyvärr bara äldre serier som i och för sig förtjänstfullt repriseras, det skulle vara intressant att se vad Access TV skulle kunna göra med en större budget. Enda plumpen jag kan påminna mig är Onedin Linjen, en genomusel TV serie som aldrig borde ha sänts i Access TV. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar