2016-05-20

Björn Gillberg

Jag såg till min glädje att Björn Gillberg fortfarande är aktiv. Jag trodde han lagt ner. Björn har sedan 1960-talet varit en sann miljökämpe. Till skillnad ifrån allehanda röstfiskande doktorander och dilettanter, så vet Björn vad han talar om och vågar säga även obekväma sanningar. Björn är något så ovanligt som en pragmatisk idealist. Eftersom han vet vad han talar om så har han säkert skaffat sig många fiender inom miljörörelsen, jag skulle bli mycket förvånad om Björn är medlem i Miljöpartiet eller röstar på dem i riksdagsvalet.
När etanolvågen växte sig stark inom politikerskrået försökte Björn förgäves propagera för metanol, ett mycket vettigare alternativ till fossila drivmedel.. Tyvärr lyssnade för få på honom då, nu försöker Björn att starta storskalig produktion av metanol som fordonsbränsle. Jag önskar honom lycka till och hoppas fler politiker lyssnar på honom nu och ger Björn de resurser han behöver. Det finns inga garantier för att en metanolsatsning ska lyckas, men utsikterna är bra mycket bättre än för etanol.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar