2017-02-22

Att lära av historien

På SVT radio hörde jag i morse att det förekommit två invandrarvågor till Europa, jag hörde inte början men jag antar att det var den indoeuropeiska jordbrukarinvandringen som avsågs, den första vågen var en könsneutral invandring av familjer som troligtvis sökte nya marker att bruka, den andra vågen bestod till 90% av män, troligtvis yngre män och den invandringen var tydligen inte fredlig som den första.
Jag kunde inte låta bli att minnas att Ylva Johansson i Söndagens agenda drog paralleller mellan balkanflyktingarna och 2015 år invandring. Den förra var om jag minns rätt könsneutral, medans den senare 2015 invandringen mest bestod av yngre män. Tiden lär utvisa hur och vilka historiska paralleller man kan dra, jag tror dock inte att Ylva Johansson har rätt i sina slutsatser.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar