2017-02-12

Skitbra!

För någon vecka sedan fick jag ett brev hemskickat till mig ifrån Stockholms läns landsting, innehållande plastburk, provsticka och lite instruktioner för hur jag skulle ta ett bajsprov och skicka tillbaka i medföljande svarsbrev. Detta för att kunna upptäcka tjocktarmscancer på ett tidigt stadium.
Bara att skita i näven, peta med provstickan i bajset, ner med skiten i plastburken och posta svarsbrevet.
Är inte det fantastiskt? Jag tror inte en liknande service finns i många länder. Att upptäcka tjocktarmscancer i tid är en fråga om liv och död. Ännu bättre den här servicen kostar ingenting för mig, jag antar att alla erbjuds tjänsten. Det enda krångliga med proceduren var att hitta ett ställe att lämna svarsbrevet på. Förr i tiden fanns postlådor lite överallt, det verkar inte inte finnas idag.
Efter några dagar fick jag ett svar,'Ditt avföringsprov för tidig upptäckt an cancer i tjocktarmen och ändtarmen var normalt. Vi skickar ett nytt prov om två, tre år.' Dessutom fick jag en lista på symtom jag borde vara observant på. Det här är bokstavligen skitbra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar