2017-02-23

DN sviker?

Jag kommer ihåg vinjetten till radio (och TV) tablån i DN sen typ 1958. när jag var sju började jag läsa DN sporadiskt och nästan varje dag sedan Stockholmstidningen las ner. Jag har uppskattat skribenter som Harry Shein, Niklas Ekdal, Hanne Kjöller, Natan Sachar och många fler. Jag har också uppskattat den oberoende liberala, nyktra och objektiva nyhetsrapporteringen DN försätt mig med. På senare år har det skett en förändring, exempel är en kampanj där SD tokexponerades i ett försök att stoppa partiet, inte nog med att DN tappade sitt objektiva fokus kampanjen stärkte SD. Nu kör DN en 'hata Trump' kampanj och en 'du ska inte tala illa om Sverige' kampanj, båda kampanjerna troligtvis med ett dolt syfte att stävja SD. Då passade Rinkeby incidenten illa, så i förrgår skrev DN ingen nyhetsrapportering vad jag kunde se om kravallerna och igår togs de endast upp i Stockholmsdelen som Rinkebyborna var missnöjda med polisens insats. DN sviker sin roll som nyhetsrapporterare därför att verkligheten inte stämmer överens med politiska kampanjer DN driver just nu.
Jag sympatiserar med de bägge kampanjerna 'hata Trump'  och  'du ska inte tala illa om Sverige', men jag ser också vartåt de leder i en förlängning, 'hata Trump' ligger väldigt nära 'prata illa om USA' och 'du ska inte tala illa om Sverige' ligger mycket nära Rysslands officiella mediapolitik. Vill DN bestämma vad vad som är ok att säga i Sverige? Det är skillnad om jag eller Kalle undrar om Trump har rökt på, och om DN inte skriver om nyheter som inte passar in i DNs egna politiska kampanjer. Att undanhålla sanningen kan vara lika illa som att ljuga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar