2017-04-02

Donatormix2

Nu har det hänt, det jag ondgjorde mig om i posten donatormix. I DN läste jag att nu har den första skattefinansierade konstgjorda bebisen utan pappa fötts! Ja inte helt utan pappa men utan känd pappa. Ingen kan hindra kvinnor att skaffa barn på det sätt de vill. Att hävda att man är ensam förälder därför att en eller fler spermadonatorer är okänd(a), måste man nog säga är väldigt extremt. Jag tycker att det är fel att använda skattepengar för att subventionera sådan verksamhet. Än mer fel, att mina pengar går till att subventionera en verksamhet som jag tycker är moraliskt förkastlig. Det finns många utan känd pappa och säkert ännu fler som har en annan biologisk pappa än de tror. Idag behöver man inte lida för det, men det betyder inte att det är rätt av staten att understödja verksamhet som har som mål att dölja fadern för barn.
Det skulle vara intressant att veta hur regeringen resonerade när de tog beslutet att finansiera den här typen av konstgjord befruktning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar