2018-07-23

Filosofi och matematik

Igår såg jag en snutt ur ett TVprogram SVT kultur eller liknande som var en filosofisk diskussion om begreppet förnuft, där Lena Andersson framhöll en begripliga förklaring av vad förnuft är, ett generellt begrepp som står i motsats till mystik, något som debattmotståndarna inte accepterade utan de vecklade in sig i obegripligheter där de splittrade upp förnuft i en mängd kategorier. Där zappade jag över till en annan kanal.
Tro nu inte att jag inte gillar filosofiska samtal. Den utmärkta kanalen Access har en serie samtal mellan två pretentiösa herrar som diskuterar historiska filosofer, utan att orka lägga detaljer på minnet är samtalen ibland mycket intressanta. Ett program handlade om Russel och en tysk föregångare som bägge grundade sina resonemang i matematisk logik, så intressant att jag på allvar funderar på att att försöka läsa matematik och bevisföring. I yngre dagar ansågs jag ha matematisk talang, men jag var för rastlös för att studera matematik, något som kräver tid och ett metodiskt tillvägagångssätt. Metodisk blir jag nog aldrig, men jag är mer tålmodig och tid har jag.   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar