2018-07-28

(I can't get no) Satisfaction

The gamla slagdängan har väl aldrig varit mer aktuell än nu, sången som mer än en gång blivit utnämnd till bästa poplåt någonsin, är en protest mot infantil macho inspirerad radio och TV reklam.
Den förbannade spelreklamen som kan göra vem som helst tokig rinner ständigt ur TV kanalerna som en äcklig spya, är för det mesta både infantil och macho inspirerad. "Tja jag är en tuffing, sätt in stålar på bolag X och spela (bort dem)", "Jag är en filmtuffing, spela (bort pengarna) med bolag Z för jag analyserar", ja ni har väl själva hört de infantila reklambudskapen.
Spelbolagen satsar enorma summor på reklam, deras intäkter måste vara galet stora. Det skulle vara intressant och få veta vilken ekonomisk påverkan de har på Sverige. En seriös nationalekonom (läs Lars Calmfors) borde göra en grundlig analys av spelbolagens påverkan på Sverige. "DN granskar" är en artikelserie i DN där olika samhällsföreteelser granskas under något slags överinseende av just Lars Calmfors, redaktionen för "DN granskar" skulle kunna göra en sådan ekonomiska analys, men de blockeras antagligen ut av TV-kritikern Croneman, som troligtvis inte vill ha en sådan granskning. Croneman är mer intresserad av att föra en personlig vendetta mot Glenn Strömberg, som enligt Croneman gör smygreklam i SVT för sig själv som varumärke, det är lite oklart vad Croneman menar. Klart däremot är att Croneman inte gillar Strömberg, kanske är det något slags Göteborgskt klasshat, eller att Strömberg mobbade Croneman i skolan eller något sådant.
Hur som helst någon borde granska spelbolagens verksamhet och dess konsekvenser för Sverige.

P.s.
Enligt Keith Richards var Fuzz-box gitarren i "Satisfaction" mer en "place holder" för blås, det var aldrig meningen att "Satisfaction" skulle låta som orginalutgåvan gör. Otis Reddings och Aretha Franklins versioner låter mer som "Satisfaction" var tänkt att låta. Orginalversionen vara bara en demo som släpptes utan Keiths vetskap, enligt honom själv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar