2018-10-15

Lagen om klimatrapporter

Hur kommer det sig att att min lag om klimatrapporter stämmer?

"Varje ny seriös klimatrapport visar på en snabbare global uppvärmning än föregående rapporter."

Det är enkelt, det är nämligen inihelvetes svårt att med någon precision förutsäga klimatförändringar.
Men vi kan se tillbaka och se hur utvecklingen varit historiskt, sedan början mitten av 1800-talet har vi haft en snabbare temperaturhöjning än någonsin. De modeller som använts för att förutsäga temperaturförändringar har hittills visat på en mindre temperaturhöjning i långsammare takt än vad historien visar. De modeller som används blir bättre och bättre ex. för några år sedan förstod man att jetströmmarna påverkade mer än man tidigare trott.
Men jag tror att min lag om klimatrapporter som jag skrev i början av 2000talet kommer att stämma ett bra tag till, just av den anledningen det är så inihelvetes svårt att förutse klimatförändrings, man ska inte heller glömma att forskarna siktar på ett rörligt mål, vi har en accelererande temperaturhöjning som med stor sannolikhet inför nya parametrar exempel när atmosfären blir varmare så vidgas den och kommer att nå länge ut i rymden, påverkar det klimatet? Det vet ingen idag.
Tyvärr känner nog väldigt få till min lag om klimatrapporter, i sådana fall skulle man infört en statistisk faktor som korrigerar de klimatprognoser som finns. Utan överdriven ödmjukhet önskar jag att den faktorn ska kallas "Lasses tal". Det är en statistisk faktor som avtar med tiden, när den är 1 är klimatprognoserna perfekta, det kommer att inträffa samma år som den sista människan dör pga värmeinducerade naturkatastrofer, eller strax innan. 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar