2018-10-14

Värtavägen

Ny ser förstörelsen av Värtavägen ut att vara klar. För herrejössesmycket pengar långt över hundra miljoner kronor har Daniel Hellden anlagt en överdimensionerad och livsfarlig cykelbana.
I veckan var jag ute och joggade när det fortfarande var mörkt, på vägen från Banergatan till Gärdet mötte jag tre mörkklädda cyklister utan lyse, en hade en vit reflex framtill de andra inget alls, jag såg dem först när de var c:a fem meter ifrån mig. Det är inga problem att på en bra cykel hålla över 50km/tim när man cyklar ner mot Valhallavägen. Det var jävligt obehagligt att möte de här cyklisterna även om det var gott om plats för oss att mötas, cykel- och gångbana är groteskt breda. När jag tar bilen till jobbet kl 06.00 på morgonen är det helt mörkt större delen av året, då ska jag passera den nya cykelbanan, det finns inte en chans att se en mörkklädd cyklist utan lyse, säg att han kommer med 30 km/timmen och är 30 meter ifrån mig när jag kör ut på cykelbanan, kommer cyklisten att kunna stanna i tid? Jag tvivlar. Det finns inget som på något sätt begränsar cyklistens hastighet, tvärtom som cykelbanan är byggd inbjuder den till att köra fort rejält fort. Avfarten till Banergatan är vältrafikerad, där finns också ett dagis, samt många äldre personer som korsar cykelbanan. Inga hastighetsbegränsningar, inga varningstecken, ingen låghastighetszon, ingenting alls som på något sätt varnar eller begränsar cyklistens hastighet vid Banergatan eller någon annan av och påfart till Värtavägen. Jag kommer att vara jävligt försiktig när jag passerar cykelbanan, men räcker det? Just det att jag passerar cykelbanan tidigt på morgonen när det är mörkt och snabbcyklisterna inte väntar sig några passerande bilar och de antagligen tror att de syns gör att risken finns. En cyklist i 50km/tim som krockar in i sidan på en stillastående bil har tur om han överlever.

p.s.
Jag har väldigt svårt att förstå Stockholms-cyklister som inte har fullgod belysning när de cyklar i mörker. Lider de av dödslängtan eller är de dumma i huvudet?  Frågan inställer sig osökt när man möter dem i mörkret. Utan ordentligt lyse syns de inte.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar