2018-11-21

Pervers miljöpolitik

För ett tag sedan köpte jag en bil. Av skatteskäl ville jag köpa en elbil eller en elhybrid, men det gick inte att få tag på någon. Nu vet jag varför, många el(hybrid)bilar köps upp med en jättesubvention och säljs så fort som möjligt till Norge med mycket god vinst. Trots att varningar för just detta förelåg, så valde regeringen att inte villkora subventionerna. Det gjorde att bl.a. jag nu kör en fossilbil,"min" elbil körs i Norge. Det känns som en perverterad SD märkt politik, "satsa pengarna utomlands där de gör minst nytta". Nu spelar det ingen större roll, det är ju bara våra skattepengar, det drabbar ingen. Och luften i ett globalt perspektiv blir kanske en liten fjuttifjutt renare. Själv blir jag sittande med Svarte Petter. Går min fossilbil att sälja, den dag jag ska sluta köra bil?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar