2019-03-23

Sverige till Världen - tur och retur

I veckan läste jag en urbota dum ledarartikel i blaskan,som propagerade för snabb utbyggnad av höghastighetståg-förbindelser inom Sverige och  genom Danmark ner till Hamburg. Man undrar om författaren någonsin tittat på en karta och studerat svensk demografi. Sverige ett jättelång land med liten befolkning, där vill DN bygga jättelånga snabbtågslinjer för förtnutton milljaders miljarder. Vi skulle få längst höghastighetsräls per capita i hela världen och samtidigt minst höghastighetsnytta.
Sverige är antagligen det land i hela vida världen som lämpar sig bäst för flyg som distansfärdmedel. Dessutom är vår ekonomi extremt beroende av att vi kan närvara överallt i världen, affärsflyget är jätteviktigt, det är svårt att överskatta dess betydelse för Sverige. Om vi inte kan få ut säljare, inköpare, konstruktörer, servicefolk, företagsledare m.m. till kunder och leverantörer kommer vår exportindustri att kollapsa. Flyget kommer alltid att vara ett snabbare, bättre och billigare färdmedel än tåg för Sverige och svenskar. Fråga Maria Wetterstrand hon flyger väl fortfarande som en skottspole mellan Stockholm och Helsingfors.
Höghastighetståg är kanonbra i Centraleuropa, det kan vem som helst lista ut som kan läsa en karta och studera enkel demografi. Det är därför Centraleuropas leder utbyggnaden av höghastighetslinjer i vår del av världen. Sverige kan haka på det centraleuropeiska nätet av höghastighetståg. Där det inte finns direktflyg, flyger vi till närmaste direktflygplats och tar snabbtåg till slutdestinationen, exempelvis flyg till Paris och fortsätt med snabbtåg till Nantes. Naturligtvis uppgraderar vi befintlig järnväg till högre standard när det renoveras enligt befintlig underhållsplan.
I stället för att slösa herrejösses mycket pengar på förtida höghastighetsjärnväg bör vi lägga pengarna på att utveckla miljövänligt flyg. Det stora miljöproblemet med flyget är att det sprutar ut enorma mängder avgaser högt uppe i atmosfären, som lägger sig som en smutsig filt runt jorden. Att ersätta fossilt flygbränsle med förnyelsebart bränsle är förvisso bra, men det löser inte flygets avgasproblem. Det gör inte heller en elektrifiering av flyget, har man bara den minsta insikt i naturlagar och fysik förstår man att ett batteridrivet flygplan är lika bra ide som en blyzeppelinare, bokstavligen. Vätgas som direkt energikälla avger vattenånga och det kanske inte är en bra ide att spruta ut det högt uppe i jordatmosfären. Vätgas i bränsleceller kanske är en framkomlig väg om man kan kondensera vattenångan. Mina kunskaper är för dåliga för att jag säkert kan uttala mig om miljövänligt flygbränsle. Däremot vet jag att det är mycket bättre att Sverige i stället för att slösa bort pengar på en förtida utbyggnad av höghastighetsjärnväg, satsar pengarna på att forska om miljövänligare flyg.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar