2017-03-28

Lars Calmfors

vill höja skatten för att rusta upp. Jag har inget emot det, Lars argument är oantastliga nationalekonomiskt, i alla fall vill inte jag ifrågasätta Lars, han kan ekonomin, försvaret och politiken så oändligt mycket bättre än jag. Jag lär mig genom att läsa Lars artiklar.
Men jag tycker att det är onödigt att blanda in rättvisa i skattehöjningen. Lars menar att det kan vara rättvist att den som har en värdefull fastighet kanske ska betala mer skatt, eftersom den har mer att vinna på att vara utanför krig än den som inte har en fastighet. Hur gör man då om fastigheten ligger i direkt anslutning till försvarshögkvarteret? Eftersom lägenheten då blir extra utsatt, ska då ägaren betala mer p.g.a. det utsatta läget? Eller mindre någon ska ju bo där ägaren tar en extra risk och skulle kunna argumentera för att den risken är värd en försvarsskatterabatt.
Jag tycker nog att alla kan betala en extra lönepålaga och minskade bidrag plus en extra skatt för fastigheter. Förvaret skyddar oss alla, men som sagt hur skatten utformas överlåter jag till Lars som inte bara förstår det bättre än jag, han förstår det bättre än de flesta av oss.
Lars skippa det där rättvisesnacket utan se till att försvaret får femtio extra miljarder extra per år. Jag tror att du kan få det svenska folket att acceptera en försvarsskatt på ditt sätt. Du har min röst i alla fall.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar