2017-12-27

Data Analys

I dagens Dagens Nyheter läser jag att polisen hade problem att sammanställa och analysera information ifrån ett antal telefonoperatörer efter terrorist-attacken på Drottninggatan tidigare i år. Av artikeln framgår att en programmeringskunnig polis höll på i fem veckor med att försöka bringa ordning på data som lämnades i disparata Excelark, som totalt innehöll 2,3 miljoner rader samtalsinformation. När raderna laddades in i en databas kraschade den p.g.a. den stora informationsmängden.
Om den beskrivningen stämmer, så är det svårt att hitta ett rätt i polisens "IT-arbete". Jag hoppas DNs utmärkte IT journalist Linus Larsson får tillfälle att kommentera polisens resurser och arbete. Tills dess kan du läsa min kommentar.
Det är svårt att hitta rätt i polisens arbete enligt artikeln. Det skulle vara att mobiloperatörerna levererar sitt samtalsdata i form av Excelark, men det var ju inte polisens arbete. Excel är de facto standard för att skicka tabellinformation, visuellt och enkelt att maskinellt konvertera till andra format.

Stackars sate till programmeringskunnig polis som sätts ensam att sammanställa mobiloperatörernas Excelark. På nitti-talet hade jag förmånen att sätta mig in i hur samtalsdata ser ut i verkligheten. Det var komplicerat med en hel del fel både i beskrivningen av data och i själva data. Ett sådant här arbete ska skötas av ett lag på 2 till 4 personer.

Polisen verkar ha försökt ladda upp informationen i MS Access, eftersom databasen kraschade med så få rader som 2,3 miljoner, det är knappt en fis i rymden. Jag vet ingen annan databas som kan krascha med så lite data. MS Access är bra på många sätt men helt fel i detta sammanhang. Det tyder på att polisen saknar grundläggande kompetens i IT baserad affärsanalys. Vilket leder till att de stora IT leverantörerna nu kommer att tävla om att sälja ett svindyrt s.k. "Business Intelligence" system till polisen. Ett system som antagligen inte ens är speciellt bra för uppgiften.

Det är ju lätt att kritisera, hur hade du själv gjort?

Jag hade gått till närmaste datorbutik köpt en lämplig dator för max 10000 spänn, installerat mitt affärsanalyssystem "Data Lagret" (som är gratis), ringt in några IT-proffs som jag litar på. Vi hade löst uppgiften på tre dagar. Jag är övertygad om att en av dem hade frågat "Vad ska vi göra de två sista dagarna?" Här kan du följa aktiviteten i mitt Data Lager dag för dag

Naturligtvis är det inte riktigt så enkelt, det är en stor apparat att samla in data ifrån teleoperatörerna, tyvärr ger inte artikeln något svar på hur lång tid det tog. De olika mobiloperatörerna har olika "mobilsystem" Ericson, Nokia mm. de har olika loggformat som inte är kompatibla, operatörerna samlar olika information. Trots detta hade vi klarat själva jobbet med att sammanställa och analysera samtalsinformationen på tre dagar.
Naturligtvis är det bättre om samtalsinformation är standardiserad,ännu bättre kontinuerligt uppsamlat av SÄPO, som då kan analysera samtalsinformation i realtid. Men så ser det inte ut idag.   

  
.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar