2019-05-05

Flyga Stockholm Bryssel ToR

Jag tittade på brottstycken av Miljöpartikongressen i går. Vid ett tillfälle står en yngre medlem i talarstolen och säger "vi ska förbjuda slipsgubbar att flyga Stockholm Göteborg". Jag  satte kaffet i vrångstrupen och nästan tappade kaffekoppen. Jag förväntade mig burop och att killen skulle bli utesluten omedelbums. Men icke det blev applåder och lite småskratt, senare sa det nya språkröret något i stilen "vi vill samma sak men har olika åsikter hur man ska åstadkomma det, det är normalt i ett parti". Normalt i ett parti att förbjuda en grupp att flyga? Inte helt riktigt, men ett tyskt parti förbjöd judar att nyttja publika transportmedel. Är det det partiet språkröret syftar på? Är det okey att motionera om att förbjuda mörkhyade EU-delegater att flyga Stockholm Bryssel? För mig är gränsen glasklar, man förbjuder inte folkgrupper att nyttja transportmedel, varken judar, mörkhyade eller slipsklädda gubbar. Inom vänstern är det dock helt ok att hetsa mot grupper man inte gillar, det kan vara medelålders etniskt svenska män, konsulter eller slipsklädda gubbar. Vad hade hänt om en SD delegat vid en konferens hade uttalat en målsättning att förbjuda exempelvis mörkhyade EU delegater att flyga till Bryssel?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar