2020-03-15

Dasspapper

"Nä jag klarar mig bra, men jag skulle behöva hushållspapper  och dasspapper."
"Jag får se om jag kan hitta något, men det är nog slut."
"VAAA! vad menar du slut?, Det kan för fan inte vara slut överallt!"
"Folk hamstrar dasspapper som galningar, dom verkar tro att Corona ger remskita".
Sonen hade frågat om jag behöver något, jag är hemma och sjuk i något som är obehagligt likt de symtom Corona ger, så jag håller mig hemma.
Jag hade nog räknat med ökat inköp av torrvaror inför stundande Corona utbrott, men det här är ju löjligt, eller är det det? Det är ju på riktigt. Jag hörde inrikesministern varna för hamstring och att det faktiskt kunde bli momentan brist på vissa varor,  han lät orolig. Nu när jag får höra att det är rent på dasspapper i butikerna förstår jag att inrikesministern är orolig på riktig. Våra EU grannar stoppar leveranser av sjukvårdsmaterial till Sverige som vi redan köpt. Italien vädjar förgäves om hjälp med munskydd. Det är så verkligheten ser ut och så vi människor reagerar. Vi ser nu att det inte finns någon solidaritet alls mellan människor i Sverige eller mellan EU länder.
Kan man hamstra dasspapper i Sverige, som antagligen är det land i världen som har mest dasspapper per capita, då får man nog anta att solidaritet inte står högt.

Hur klara ja mig då? bajsa måste man ju. I värsta fall får jag göra som de flesta människor i världen gör jag får tvätta mig i baken när jag har bajsat, men tills dess torkar jag mig som vanligt. 
    

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar