2020-03-01

Digital kunskap dumskallarnas sammansvärjning

'Lite under 40 grader' svarade jag.
"Visste du det" sa läraren. Frågan var vilken är den optimala utkastvinkeln vid spjutkastning?
"Nä jag gissade" svarade jag.
"Lars din intuition är fantastisk" sa läraren som hette Arne.
Jag gick i sjuan ämnet var fysik, nu var det inte helt rätt att jag gissade, jag visste en hel del om gravitation och kastparabler samt atmosfär och luftmotstånd, med den kunskapen var de lätt att höfta till med lite mindre än 40 grader, hade jag vetat något om flygförmågan om spjut hade jag kommit ännu närmare den optimala 34 graders vinkeln. Min intuition var baserad på en stor faktakunskap i de flesta ämnen. När jag var mycket liten skrek min mamma en dag 'Sluta fråga mer, jag blir galen, jag orkar inte mer'. Jag satte mig ner och funderade ett tag och frågade sedan 'Mamma varför frågar jag så mycket?' Mamma började skratta. Det här kommer jag inte ihåg jag var typ två år, utan mamma berättade det för mig långt senare. Eftersom jag av naturen är extremt lat lärde jag mig inte att läsa före jag började skolan, men då började jag läsa enorma mängder böcker och tidningar, alltifrån Wahlströms ungdomsböcker till faktaböcker i alla möjliga ämnen. Ifrån Tvillingdeckarna lärde jag mig t.ex. att Göran och Georg är från början samma namn. Att läsa är att lära, ju mer man läser ju mer lär man sig, ju mer man kan ju bättre intuition. All kunskap är bra kunskap. Jag är en stark förespråkare av korvstoppning, alltså den pedagogik som säger att man ska lära fakta utantill, allt från multiplikationstabeller till sånger, musik är ett utmärkt hjälpmedel för utantillinlärning. Det handlar om att stoppa in så mycket som möjligt i långtidsminnet. Så därför lägger vår regering stor vikt vid något det kallar digital inlärning, vad det är vet de inte själva, det finns ingen klar definition utom att utantillkunskap inte är viktig. Digital kunskap är något blaj man ska lära sig 'spela dator', lära sig kritiskt tänkande och bli kreativ- 'Spela dator' kan ge färdigheter om man spelar rätt typ av spel. Kritiskt tänkande är omöjligt utan faktakunskap. Kreativitet är inte möjligt att lära ut annat än i begränsad omfattning, men för att vara kreativ krävs stor faktakunskap. Av det som verkar vara digital kunskap är det mesta faktakunskap. Men istället för att korvstoppas får de stackars barnen lära sig allmänt blajs till mycket lite nytta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar