2020-03-01

Lena Andersson

hade uppförsbacke minst sagt med mig som läsare, den första artikeln av Lena var så usel att det tog år innan jag gav henne en andra chans. Andra artikel jag läste var bättre, sedan dess har hon gått från klarhet till klarhet. Ofta är hon svårförstålig, jag är tvungen att läsa hennes artiklar flera gånger, men vem säger att allt ska vara lätt, det är roligt att vara tvungen att anstränga sig ibland. I veckan som gick såg jag henne i kvartersbutiken här på Gärdet, det var så oväntat att jag var tvungen att fråga sonen om jag sett rätt.
Det var nu inte det jag tänkte skriva om utan dubbelbunden kommunikation. Lena Andersson satte ord på det jag tänkte när jag så intervjun med Palmeutredaren i SVTs utmärkta program Veckans Brott. Jag satte kvällsgroggen i halsen när jag hörde Christer Peterson uttalas sig om att han eventuellt skulle avslöja eller inte avslöja Palmes mördare i lagom tid till sommaren. En betrodd statstjänsteman som lägger ut trådar till konspirationsspekulationer. "Vad fan säger han" tänkte, han antyder att han vet vem som mördat Palme och att han har mordvapnet samtidigt som han förnekar allt. Han satt i TVstudion och njöt av uppmärksamheten han skapade. Min tanke var att han vill skapa största möjliga uppmärksamhet inför att han kommer att skjuta ut sig ur Palmeutredningen i lagom tid för en lång sommarsemester, för att sedan slå mynt av spekulationer under hösten. Om det inte är fallet så är mannen märkligt obetänksam och lösmynt. I TV studion var Christer Petersson så belåten över uppmärksamheten att var nära att kissa på sig, det kändes i det närmaste perverst att titta på honom. Vi får väl se om mina spekulationer är rätt, tills dess kom ihåg att det var här du först läste ordet konspirationsspekulationer, och läs mer om  begreppet dubbelbindning i Lenas artikel i DN.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar