2015-05-13

Partiledardebatt - nyspråk och triangulering

Partiledardebatt 2015-05-10:

Jag har alltid lärt mig att motsatsen till demokrati heter diktatur på svenska. Det verkar som om bara Jonas håller med mig, de andra partiledarna verkar ha anpassat sig till Stefans nyspråk 'icke demokrati', som han använde elegant på visit i Kina för att beskriva värdlandet. I Kina under en presskonferens var det förståeligt, men inte i Sverige. Nu vill partiledarna inte peka ut diktaturer, utan pratade om icke demokratier. Vidare kunde inte Åsa tala klarspråk om Vattenfalls brunkoltillgångar i Tyskland. En av de få saker jag och Jonas är överens om är att vi ska göra allt för att minska brunkolsbrytning så mycket som möjligt. Men Åsa ville inte hjälpa Jonas utan politikersvarade på frågan om hon ville stoppa utförsäljning av Vattenfalls brunkoltillgångar. Varför är jag inte förvånad?

Oroande är att alla partier verkar närma sig SD i invandrarfrågan, mycket försiktigt visserligen och i smyg. Hjälpa fattiga hemmavid, temporarära uppehållstillstånd etc. Jonas var märkbart tyst om fri invandring, det är inte många år sedan V och MP i riksdagen pläderade för att Sverige aktivt ska söka upp sådana som har det svårt och erbjuda en plats i Sverige. Jan försökte 'skoja' bort Jimmys påstående att 500.000 nya svenskar extra kommer att göra bostadssituationen värre, Jan fick ett försiktigt medhåll av de andra partiledarna, men faktum kvarstår alla partier har närmat sig SD.

Åsa fick skit för hon jämförde flyktingsituationen i medelhavet med Auschwitz, men jag tycker det finns relevans för jämförelsen vad gäller mänskligt lidande. Titta på hur det ser ut i Libyen och Syrien för de stackars satar som flyr rakt ut i havet, ifrån systemtiskt mord, plundring och våldtäkt. Jag ser det inte som en förminskning av Auschwitz, utan en en förstoring av nuvarande flyktingkatastrof idag, men vi har ingen aning om hur det slutar. Historielöst är det inte. Åsa snobbade också med att hon visste vem Descartes var.

För övrigt var det som vanligt, ingen svarar rakt, alla skyddar baken. Moderaterna har en lång väg att vandra för att komma tillbaka. Är Anna rätt kvinna för att elda på trupperna? Det kändes inte så. Jan och Annie plus kristdemokraten var piggast, de andra var påfallande bleka och lågmälda. Jag fick en känsla av att ingen förutom Jonas ville stöta sig för mycket med Jimmy, alla markerade, men inte mycket mer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar