2015-05-09

Syrien en humanitär katastrof

Igår på vägen hem hörde jag ett reportage ifrån ett syriskt flyktingläger av Sveries bästa utlandkorre Cecilia Udden. En socialdemokratisk minister (jag tror det var Morgan Johansson) var på besök. Det var kanske inte Cecilias bästa reportage, hon lät dessutom annorlunda, rösten var förändrad som en rökare som slutat eller så. Reportaget handlade om att väldigt många syrier vill till Sverige. Tacka för det alla vill nog bort ifrån det syriska helvetet. Många syrier har dessutom anknytning till Sverige, nästan alla känner till vårt land. Jag känner till ett fall där en svensk blev indentifierad som just svensk på grund av hans svenska accent. Många syrier såg redan innan den arabiska våren Sverige som ett paradis, där bara de som vill jobba gör det, de andra försörjs av staten.

Cecilia berättade om och intervjuade en syrisk teckningslärare som just hade fått upphållstillstånd i Sverige, det var ett hemskt levnadsöde, där vi besparades de värsta detaljerna. Jag känner mig lite stolt som svensk när vi kan hjälpa en människa i nöd. Men det finns så många, det är inte möjligt att hjälp alla, och jag är inte heller beredd att försaka allt för mycket för att hjälpa andra, jag vill ha kvar mitt liv som det är. Som jag skrivit förut, vi i EU måste ta fram en hållbar strategi för hur vi ska hjälpa eller förhålla oss till alla som vill hit. Ett sätt är att skicka fredsmäklare till oroshärdarna runt om i världen, så att det blir drägligare att leva där. Tyvärr kommer inte det att hända, det troligaste scenariot för Syrien är nog ett 10 till 15 årigt blodigt inbördeskrig.


I reportaget passade den svenske ministern på att kritisera ett moderat förslag om temporära uppehållstånd och påminna om att Fredrik Reinfeldt inte längre är kvar i politiken.
Kvällen innan hörde jag Magdalena Andersson påminna om att Anders Borg inte är kvar i politiken. Man får en känsla av att en spinndoktor är i farten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar