2015-05-02

Veckan som gick

För några veckor sedan såg jag en virrig filmregissör i SVT programmet Debatt. Hon hade inte en redig tanke i huvudet, och av barmhärtighet valde jag att inte namnge henne, man sparkar inte på en som ligger. Men till min förvåning har jag nu erfarit att Stina Oscarsson är krönikör i DN, och alltså tjänar pengar på sina stolliga åsikter. Jag har antagligen läst några artiklar av henne och förstått att hon inte förtjänar att läsas och sedan ignorerat henne.
Kvaliten på både krönikörer och ledarskribenter har på senare år sjunkit hos DN. Numera är det bara Hanne Kjöller och Natan Shacher som genomgående håller hög kvalitet. Hanne för att hon har oväntade perspektiv på tillvaron och Natan för hans humanistiska bildning, bägge skriver väl och är för det mesta intressanta att läsa. Gunnar Jonsson kan nog bli bra med tiden. Men de flesta skriver typ bra gymnasieuppsatser, menlösa åsikter om saker jag redan kan bättre än skribenten. Som prenumerant tycker jag att jag har rätt till lite mer än så, jag kanske är överdrivet kritisk. Men hur kan Stina Oscarsson få del av mina prenummerationspengar? Det finns andra stolpskott på DN, som Torbjörn Tennsjö filosofiprofessor, av en sådan borde man kunna förvänta sig knivskapa analyser och välformulerade vettiga kontroversiella åsikter, ibland får han till en bra artikel, men det mesta han skriver är trams. Jag misstänker att han är väldigt verbal och det skyler över ett tunt intellekt när han pratar, en skitsnackare helt enkelt. En annan skitsnackare som jag såg på SVTs Agenda är Daniel Suhonen, nu debatterande han flyktingströmmen till Europa. Välformulerad aldrig i avsaknad av nästa replik som sällan eller aldrig överenstämmer med verkligheten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar