2015-10-31

Ät mindre, skit mer kärring

påstods Atlas Copcos legendariska verksläkare Bergstrand ha svarat en kvinnlig medarbetare när hon frågade hur hon skulle gå ner i vikt. Fast jag tror inte han sa kärring, Bergstrand hade burdus humor men han var en vänlig själ. Dock skrämde han skiten ur mig en gång. Jag hade fått en grad av något slag som satt fast i ögat, Bergstrand plockade fram några obehagliga verktyg bl.a. ett som liknade en långsmal sked, med ett glatt leende sa han att han var tvungen att ta ut ögat för att komma åt graden. 'Det är inte så farligt, det är lätt att sätta tillbaka ögat'. Sen tog han fram en liten pincett och sa 'jag bara skojade, titta rakt fram så plockar jag bort graden med pincetten'. Hur som helst, doktor Bergstrands kostråd var rätt, nyligen har en forskargrupp kommit fram till att man måste göra av med mer energi än man stoppar i sig för att gå ner i vikt, oavsett vilken viktminskningsmetod man ägnar sig åt gäller denna regel.  Följer man denna regel är alla metoder för viktminskning verksamma.
Förbrukar du fler joule/kalorier än du får i dig går du ner i vikt. Stoppar du i dig mer än du förbrukar går du upp i vikt. Själv äter jag mer chips och tittar mer på TV mer för att gå upp i vikt. Jag antar att mindre frekvent tarm-tömmande skulle förstärka viktuppgången något.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar