2015-10-28

Syrien och flyktingar

För några dagar sedan skrev Richard Haass en intressant och initierad artikel om vad som händer i Syrien nu och vad Putin kan tänkas ha i kikaren. Jag tror att mr Haass undervärderar Irans roll, utan en rejäl Iransk militär närvaro skulle antagligen Bashars regim redan ha fallit. Mr Haass är tyvärr väldigt tyst om västvärldens katastrofala insats hittills i Syrien, vi ska inte glömma att IS är sprunget ur Iraks sönderfall. När det gäller Putins framfart i Syrien är det nog ingen som vet vad han har i kikaren, men det är nog inte vårt väl och ve i alla fall.  I bästa fall kan en ohelig allians mot IS skapas, men det känns inte speciellt troligt just nu. Oavsett vad Putin tar sig för fruktar jag att det leder till att ytterligare miljontals syrier är tvungna att fly för sina liv.

I Sverige har vi skruvat upp flykting prognosen till 190000 i år, jag tror fortfarande att min prognos ifrån förra året +200000 är bättre. Hur i helvete ska vi försörja alla dessa stackars satar? Jag är rädd att för att barn kommer att frysa ihjäl i Sverige nästa år. Jag blir mer och mer förundrad varför vi allra längst bort i Europa ska ta emot flest flyktingar. Om det bara kommer 190000 tusen i år och nästan lika många nästa år, så är redan det en kolossal påfrestning på landet.
Är det bara jag som tycker att Magdalena ser sliten ut?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar