2016-02-03

Man eller mus

Av de flyktingar som kommer till Sverige är män och s.k. skäggiga pojkar i stor majoritet, vilket leder till en skev könsfördelning framförallt i åldersgruppen 15 - 18 år. Samtidigt som det är kvinnor och "biologiska" barn som lider mest i flyktingländerna och flyktingläger. Vi kanske skulle vara lite mer aktiva med att göra flyktingströmmen mer könsneutral genom att exempelvis aktivt erbjuda kvinnor en plats i Sverige på bekostnad av män som tränger sig först i kön.
Om jag var man i ett krigsdrabbat land där kvinnor, min fru min familj lever under ruskiga hot. Om jag var man i en sådan situation hoppas jag innerligt att jag skulle stanna kvar och göra vad jag kunde för att bekämpa hotet och inte fly hals över huvud och lämna kvinnor, barn och gamla kvar. Det är faktiskt det man räknar med att män ska göra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar