2016-01-31

Vin och vatten

Det är lite upp och ner med Hanne Kjöller, för det mesta skriver hon utmärkta artiklar som CV med subvention som merit.  Det är briljant muckraking i miniformat. Men ibland blir det lite fel som i vägar från utanförskapet, Där Hanne använder sig av statistik som inte blir riktigt förståelig därför att (minst) hälften saknas. Hanne klassar jobb i två kategorier efter kvalifikationskrav: en lägre förgymnasial grupp och en högre minst gymnasieutbildning grupp. Till den senare  gruppen finns 1,3 personer lediga i åldern 25 till 64 år per arbete, till den förgymnasiala gruppen finns det 3,1 lediga personer per arbete. Så långt så väl, men sen börjar artikel halta. Det finns inget som talar om hur många lediga personer i varje utbildningskategori Sverige har. Jag utgår ifrån att Hanne i artikel begränsar sig till nyanlända. Om nu ett stor del av flyktingströmmen består av högutbildade, som man i massmedia hävdar, är problemet litet. Legio är de berättelser om ingenjörer, (hjärn )kirurger som anlänt till Sverige. Hanne ger inte några sådana uppgifter, så det gör artikeln ganska meningslös. I Tyskland däremot är myndigheterna bekymrade över den låga bildningsnivån hos de nyanlända, där befarar man att det kommer att ta lång tid innan de kan komma ut på arbetsmarknaden. I Sverige har vi inte det problemet, och det gör Hannes artikel svårbegriplig hon angriper ett problem som vi inte har. Det problem vi har är att det inte finns arbetstillfällen i Sverige för alla de raketforskare och hjärnkirurger som kommer hit, men eftersom behovet av sådana personer på global nivå är stort borde bemanningsföretag kunna hyra ut de överflödiga högutbildade till andra länder.

Vid en genomläsning av min artikel ser jag att även min kritik haltar betänkligt, om Hannes statistik är rätt kan det inte vara så många högutbildade som kommit till Sverige, men det skulle bli enklare att förstå artikeln om även antal personer och jobb per jobbkategori visas. Visste jag hur många nyanlända som är mellan 25 och 64 år, skulle jag kunna räkna ut antal personer per jobbkategori men tyvärr vet jag inte det, så det är fortfarande svårt för mig att förstå artikeln, men man kan nog säga att vi inte har ett problem med att nyanlända är för högutbildade, utan tvärtom har vi nog en tyskland-liknande situation.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar