2016-01-05

Amanda Björkman

skriver vackert om självkritik. Tyvärr utför hon samma fula trick som de flesta som torgför åsikter för brödfödan och skriver om självrannsakan, hon projicerar behovet på en anonym grupp som hon själv inte tillhör, i detta fall politiker. Hur skulle det se ut om hon erkänner något fel i det hon själv skrivit? Eller ännu värre, skriva med vetskapen om att hon kan bli tvungen att ta ansvar för det hon skriver. Men så är inte villkoren för ledarskribenter i Sverige, de vänder blad och skriver om något annat.
Det Amanda skriver i artikeln är i stort klokt bl.a. om att kunna byta åsikt.

'Jag köper bara Saab för det har jag alltid gjort, den gör min pappa med och det gjorde alltid min salige farfar'. Den som säger så betraktas som en tokstolle, men byt ut 'köper bara Saab' till 'röstar bara på parti X' så blir omdömena mer varierade, tokstolle kan helt plötsligt bli principfast. Att vända kappan efter vinden behöver inte nödvändigtvis betyda att göra som alla andra, det kan betyda eftertänksamhet eller att klokt anpassa sig till en föränderlig värld. När man insett att man har fel och rättar sig får man räkna med en och annan spefull kommentar av de som redan tidigare förstått. 'Du har ändrat dig hahaha' etc, den hedervärde svara då det 'Ja det har jag, du hade rätt'.
Så gör dock varken politiker eller ledarskribenter, de vänder blad och går vidare. I värsta fall när man varit tvungen att omvända sig under galgen, så hånar man de som var klokare än man man själv med 'även en trasig klocka visar rätt två gånger om dygnet' etc.  Om detta skriver Amanda inte.

Jag funderade mycket på hur åsiktsetablissemanget skulle närma sig SD i invandrarfrågan, jag trodde att det skulle bli ett tjyv och rackarspel, där alla bevakade varandra och närmade sig i små steg utan att låtsas om att man ändrade sig. Jag hade fel, så blev det inte alls, anförda av Erik Helmerson et al. hoppade alla i ett språng över till SDs åsikter och samtidigt knuffade man ut ut SD just på grund av att SD hade haft åsikterna först. Det var naturligtvis alltför generande att behöva erkänna att Björn Söder haft mer rätt än man själv. Om detta skriver Amanda inte.

p.s
Det skulle fresta på att behöva säga 'Björn Söder hade mer rätt än jag', men jag hade gjort det om jag känt mig tvungen att jämka mina åsikter med SD. De som torgför sina åsikter för brödfödan i den svenska åsiktskorridoren kan inte göra detta för då blir de av med sin födkrok. När ändrade du en åsikt senast Amanda?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar