2016-01-16

Alkoholpolicy

Under min karriär har jag ett antal gånger varit på kursgårdar för just kurser och konferenser. Vid några av dessa tillfällen har även socialdemokratiska och fackliga gäng haft samtidiga sammankomster på samma plats. Vad som då slagit mig är att de alltid förtärt alkohol till lunch, något som inte funnits på kartan för mig och de sammankomster jag deltagit i, utom en. I min ungdom var jag fackombud, på en konferensresa till Åland serverades snaps och exportöl till lunch. En kvinnlig deltagare ifrågasatte detta varpå vår fackordförande ställde en retorisk fråga som svar "Är det någon som missunnar oss maten?" Själv tog jag glatt nubben och drack tillhörande exportöl.

För övrigt har det varit regel med alkohol till middagar på både konferenser och kurser, i bland rejält.
JSP festen. Jag och mina kollegor skulle lära oss Jackson's Structured Programming. Vår chef hade med sig lite sprit till avslutningskvällen. Tyvärr och jag menar det, så hade en kollega med sig rejält med sprit, han skulle vidare efter kursen ut på landet, där han skulle hålla ett cocktailparty för sina kompisar. Redan första kvällen hade vi tömt hans förråd, ordentligt packad drack jag ren Angostura bitter när allt annat var slut. Det var si och så med JSP lärandet men vi teambuildade ordentligt. Jag har varit med om värre krökande på kvällar, men aldrig roligare, Och som sagt alltid nyktert på dagarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar